...SELAMAT DATANG KE LAMAN RASMI SK KAMPUNG FIKRI SUNGAI TONG (SKK) 21500 SETIU TERENGGANU...~~~BERSATU..SETIA..BERJASA~~~
“Dalam hidup ini adakalanya kita perlu menangis, agar kita sedar hidup ini bukan hanya untuk bergembira & berketawa, adakalanya kita perlu ketawa agar kita tahu menghargai nilai setitis air mata, kalau kita tidak merasa kesulitan hari ini, kita tidak akan rasai kemanisan kemudian hari, tidak salah untuk sesekali kita perlu DERITA untuk mengenal erti BAHAGIA...sesekali kita perlu KECEWA untuk kita kenal erti KEJAYAAN...sesekali kita perlu MENANGIS untuk kita syukuri NIKMAT yang diberi...sesekali kita perlu TERHIRIS untuk kita kenal DIRI SENDIRI...."

Saturday 10 November 2012

Renungan Ahad


















ada satu kisah hamba Allah ini nak menunjukkan pada penduduk di desa nya bahawa beliau adalah seorang yg kaya dan berkuasa. slogan yg digunakan nya adalah - ada duit, ada kuasa, ada kuasa ada duit. duit dan kuasa berpisah tiada.

kerana terlalu nak menunjukkan dia nya kaya dan berkuasa, beliau telah membeli sautas tali yg nilai nya terlalu tinggi hanya untuk menambat saekor lembu. kemudian beliau menghebahkan nya keseluruh desa bahawa beliau mempunyai wang yg banyak sahingga boleh beli tali untuk tambat lembu nya berharga ratusan ribu.

tetapi tindakan beliau tersebut ditegur oleh seorang kanak kanak dengan menyatakan alang kah baik nya jika orang kaya tersebut membeli lembu yg banyak dan sedekah pada orang miskin, ini akan memberi imej yg tinggi atas sedekah nya kerana membantu orang miskin.

tetapi saperti biasa, orang kaya mana yg tak sombong. bak kata cerita melayu dulu kala, saperti yg diceritakan dalam 'Singapura di langgar todak'. budak tersebut dihalau keluar desa kerana orang kaya tersebut ada duit dan ada kuasa.

untuk renungan saja, cerita ini tiada kene mengena dengan yg hidup atau yg dah meninggal dunia

No comments:

Post a Comment