...SELAMAT DATANG KE LAMAN RASMI SK KAMPUNG FIKRI SUNGAI TONG (SKK) 21500 SETIU TERENGGANU...~~~BERSATU..SETIA..BERJASA~~~
“Dalam hidup ini adakalanya kita perlu menangis, agar kita sedar hidup ini bukan hanya untuk bergembira & berketawa, adakalanya kita perlu ketawa agar kita tahu menghargai nilai setitis air mata, kalau kita tidak merasa kesulitan hari ini, kita tidak akan rasai kemanisan kemudian hari, tidak salah untuk sesekali kita perlu DERITA untuk mengenal erti BAHAGIA...sesekali kita perlu KECEWA untuk kita kenal erti KEJAYAAN...sesekali kita perlu MENANGIS untuk kita syukuri NIKMAT yang diberi...sesekali kita perlu TERHIRIS untuk kita kenal DIRI SENDIRI...."

Monday 31 July 2017

PROGRAM SUSU 1MALAYSIA (PS1M) (Demostrasi Minum Susu-Program Susu 1M)

Pengenalan
Program Susu 1Malaysia (dahulunya dikenali sebagai Program Susu Sekolah, PSS) dilaksanakan sepenuhnya oleh Kementerian Pelajaran Malaysia sejak 1983. Ianya merupakan sebahagian daripada Rancangan Makanan Tambahan (RMT) yang bertujuan untuk menggalakkan amalan minum susu di kalangan murid-murid sekolah rendah. Pada 9 Julai 2010 program ini dimulakan dengan penjenamaan semula di bawah nama Program Susu 1Malaysia (PS1M).
Objektif
Meningkatkan taraf kesihatan dan pemakanan murid-murid sekolah rendah melalui pemupukan tabiat selalu/ sentiasa minum susu.
Demonstrasi Minum Susu - Program Susu 1 Malaysia
Pada pukul 8:00 pagi ini semua murid yang layak menerima susu 1Malaysia  telah berkumpul di Kantin SKKFST bagi mendengar taklimat berkenaan program susu 1Malaysia. Sepanjang demonstrasi, murid-murid diberi taklimat cara minum susu kotak yang dibekalkan dengan betul.
  Amalan Minum Susu Kotak - LIHAT , HIDU, RASA
 Selesai minum, murid diajar kemekkan kotak susu sebagai langkah pengurangan penggunaan plastik sampah.Murid masukkan kotak susu yang sudah dikemekkan ke dalam plastik sampah.
 Unit Kesihatan dan Program Susu 1Malaysia mengucapkan jutaan terima kasih kepada Cikgu Nik Mazlina dan GPK HEM  En.Mohd Sabri bin Mohd yang membantu dalam menjayakan demonstrasi ini. Diharap semua murid dapat mempraktikkan amalan minum susu kotak dengan betul selepas ini.

No comments:

Post a Comment