...SELAMAT DATANG KE LAMAN RASMI SK KAMPUNG FIKRI SUNGAI TONG (SKK) 21500 SETIU TERENGGANU...~~~BERSATU..SETIA..BERJASA~~~
“Dalam hidup ini adakalanya kita perlu menangis, agar kita sedar hidup ini bukan hanya untuk bergembira & berketawa, adakalanya kita perlu ketawa agar kita tahu menghargai nilai setitis air mata, kalau kita tidak merasa kesulitan hari ini, kita tidak akan rasai kemanisan kemudian hari, tidak salah untuk sesekali kita perlu DERITA untuk mengenal erti BAHAGIA...sesekali kita perlu KECEWA untuk kita kenal erti KEJAYAAN...sesekali kita perlu MENANGIS untuk kita syukuri NIKMAT yang diberi...sesekali kita perlu TERHIRIS untuk kita kenal DIRI SENDIRI...."

Saturday 27 April 2019

MAJLIS PELANCARAN NILAM TAHUN 2019

Nadi Ilmu Amalan Membaca (NILAM) merupakan program galakan membaca yang telah dilaksanakan oleh KPM sejak tahun 1999.Pelaksanaan program ini meliputi penilaian pembacaan yang berterusan sepanjang tahun dan markah dikumpulkan secara berterusan sehinggalah murid-murid tamat persekolahan.
Antara objektif program nilam ialah menjadikan murid banyak membaca dan menggalakkan sekolah terus menjana idea kreatif dan inovatif bagi menyemai tabiat membaca ini.
Suatu tamadun atau bangsa hanya dapat dibina melalui masyarakat yang mengamalkan budaya ilmu. Cara utama dalam membina budaya ilmu dalam sesebuah masyarakat ialah melalui amalan tabiat membaca yang berterusan.
Bagi menyahut seruan KPM itu maka SKKFST telah membuat majlis pelancaran NILAM 2019. Majlis telah diadakan pada 25 April lalu yang dirasmikan oleh Tuan Guru Besar SKKFST, Cg Zainuddin bin Dollah.

 Gimik pelancaran oleh Guru Besar SKKFST
 Ucapan perasmian oleh Tuan Guru Besar
 Nyanyian lagu nilam dan budaya membaca
 persembahan murid
 Penyelaras program NILAM
Antara aktiviti yang telah dijalankan ialah gimik perasmian oleh Guru Besar serta taklimat tentang penggunaan buku nilam dan diakhiri dengan nyanyian lagu Nilam yang penuh bersemangat oleh murid-murid SKKFST. Secara keseluruhan, program ini telah berjaya dilaksanakan dengan kerjasama baik di antara guru-guru dan murid-murid. 

No comments:

Post a Comment